donderdag, september 16, 2004

Mijn eerste week alleen in Zuid Afrika

Op 25 augustus begon voor mij (Wim) het nieuwe avontuur. Een vreemd afscheid eigenlijk, Rita, de dieren en het huis achterlatend en met een koffer en een tas naar Schiphol. Maar we hadden al lang tevoren besloten dat ik een kleine week eerder zou vertrekken om “kwartier te gaan maken”. Rita en haar moeder zouden me naar het station in Eindhoven brengen, maar toen ik de buren nog even goeiedag ging zeggen bleek dat die op het punt stonden om naar Schiphol te rijden om hun schoonzoon op te halen. Zodoende heeft René Lodders en haar dochter Yvonne me naar Schiphol gebracht. De vlucht (via Londen) verliep redelijk voorspoedig: met twee uur vertraging arriveerde ik op donderdag 26 augustus om 10:00 ’s morgens in Kaapstad. Daar werd ik opgewacht door een persoon die ik nooit ontmoet had, waar ik (ongeziens) via e-mail een auto (1995 Toyota Hi-Lux) van gekocht had. En even later was ik op weg naar Robertson, waar ik vroeg in de middag arriveerde. Eerst naar de makelaar, om de sleutels op te halen van het huis wat we (ongeziens) via internet hadden gehuurd, voor 6 maanden, met een optie om 2 maanden te verlengen. Dat huis was helemaal leeg, dus moest er nog e.e.a. aangeschaft worden. En ook in Zuid Afrika is daar geld voor nodig. Maar ik kon gelukkig vast douchen en frisse kleren aan! Het grootste gedeelte van de middag bij de bank doorgebracht om de nodige zaken te regelen, en toen een bed en beddegoed gekocht. ’s Avonds heb ik het bed midden in de woonkamer geïnstalleerd, want er waren zoveel slaapkamers dat ik de keuze niet alleen wilde maken. En ik begon ook al door te krijgen dat er met de badkamers zo links en rechts wat probleempjes waren… Toen het bed eenmaal op zijn plaats stond en opgemaakt was, heb ik het gelijk uitgeprobeerd, en dat heeft tot de volgende morgen geduurd.
Vrijdag 27 augustus: Een leeg huis is helemaal niks, dat had ik al snel door. En we hadden de huisraad van ons huis in Britannia Baai daar opgeslagen bij Rein en Ellie. Dus Rein gebeld of het uitkwam om die zaak op te halen. Dat kon, dus in de auto geklommen, onderweg ontbeten en vroeg in de middag was ik daar. Gezellig bijgekletst, de auto volgeladen (alles kon er niet in), en weer terug naar Robertson, waar ik ’s avonds in het donker arriveerde. Maar nu had ik tenminste een koffiezetapparaat, borden, kopjes, messen, vorken, etc!
Zaterdag 28 augustus: De hele dag bezig geweest om de keukenkastjes zuiver te maken en in te ruimen. Ook was er geen oven/fornuis, dus geïnvesteerd in een twee-pits elektrisch kookplaatje.
Zondag 29 augustus: Het werd onderhand tijd om de koffer en de tas met kleren (die nog steeds midden in de kamer stonden) leeg te maken en een kleerkast in te ruimen. Ingebouwde kasten zijn er genoeg, maar moesten nog wel even schoon gemaakt worden. Maar helaas was vandaag in de hele omgeving de stroom uitgevallen, dus dat project moest nog even wachten. Toen ben ik maar een inventaris gaan maken van de mankementen in huis. Met name met het sanitair was van alles mis: in de keuken was geen warm water, boven in de badkamer was geen warm water, deuren waren niet op of van slot te krijgen, van de schuur was de deur er kompleet uitgewaaid, en nog een aantal kleinere ongemakken.
Maandag 30 augustus: Eerst naar de makelaar om de lijst van klachten te overhandigen. Degene die daar over ging was net met vakantie, maar het zou allemaal snel geregeld worden. Toen naar de PTT om een vaste telefoonlijn en een internet-aansluiting te regelen. Daarvoor moest ik naar Worcester, zo’n 50 kilometer van Robertson. Toen door naar Kaapstad, om de spullen op te halen die we vooruit gestuurd hadden. Tegen de avond weer thuis met een pc, een tv en een koelkast.
Dinsdag 31 augustus: Nog een beetje schoongemaakt, verder niet veel gedaan, wetende dat Rita en de dieren onderweg waren. Veel te vroeg naar Kaapstad gereden, terwijl ik wist dat Rita vertraging had, daar nog wat gegeten, en verder maar wachten…

1 opmerking:

Anoniem zei

JLKJ;J[