zondag, oktober 28, 2007

Het seizoen is nu echt begonnen!

Alweer voor de tweede keer achter elkaar waren we het hele weekend volgeboekt, en morgen zitten de huisjes wéér vol. September liep eigenlijk al best lekker, maar we hebben geen vergelijkingsmateriaal met vorig jaar, want toen waren we nog niet echt open. Voor oktober hebben we dat wel, en terwijl de maand nog niet eens om is weten we nu al dat het aantal gasten voor deze maand is verdubbeld t.o.v. vorig jaar! Voordat we ons rijk gaan rekenen realiseren we ons terdege dat vorig jaar Oktober onze eerste maand was, we begonnen met niks en eindigden met wat, maar nog niet al te veel. En om ‘niet al te veel’ te verdubbelen, is relatief makkelijk. Nu zijn we een jaar verder, hebben inmiddels door redelijk aan de weg te timmeren enige bekendheid opgebouwd, en gaan we zien wat dat in de praktijk oplevert. November wordt een betere testcase, want vorig jaar was dat een drukke maand (vonden we toen).

En nu we het toch over het accommodatiegebeuren hebben:

  • Meer en meer wordt er druk op ons geplaatst om ons ‘product’ te verkopen via reisorganisaties/touroperators, ik geloof dat ik het daar al eens eerder over gehad heb. Wat hier nu speelt is dat in 2010 de wereldkampioenschappen voetbal gaan plaatsvinden. FIFA probeert nu reeds accommodatie te contracteren, en wij zijn al meerdere keren benaderd om een contract aan te gaan. Kort door de bocht komt het FIFA contract er op neer dat we onze accommodatie beschikbaar stellen tegen de 2007 prijs + 16%, en zij behouden het recht om 30% boven op de prijs te zetten. Die 16% dekt niet eens de inflatie over 3 jaar, dus wij hebben voorlopig besloten om de kelk aan ons voorbij te laten gaan. Deze ervaring staat overigens niet op zichzelf. Touroperators/reisorganisaties zetten 10 – 30% op de prijs, en als het goed is leveren ze daarvoor een goed pakket. Maar voor iemand die zijn eigen accommodatie en vervoer wil regelen, en het internet biedt daartoe de mogelijkheden, valt er best wel wat uit te sparen.
  • Uit het vorige mag duidelijk zijn dat ik persoonlijk geen voorstander ben van de z.g. geheel verzorgde vakantie, en gereserveerd ben t.o.v. reisorganisaties / touroperators. Waarschijnlijk als gevolg daarvan zijn we al een aantal weken aan het experimenteren met een z.g. on-line boeking systeem. Een systeem waarbij potentiële gasten zelf kunnen kijken of we accommodatie beschikbaar hebben, en als dat zo is die via internet kunnen boeken. De achterliggende gedachte hierbij is: wie boekte 10 jaar geleden zijn vliegtickets via internet? En hoeveel doen er dat nu? De andere overweging is dat we door ondervinding een veel beter contact hebben met gasten die hun eigen plan trekken, waarschijnlijk omdat we zelf ook zo zijn. En dat contact, dat is heel belangrijk voor ons.

Iets anders: vorige week rond deze tijd begon het te regenen. De hele nacht, en halverwege de morgen, toen de kraan dicht ging, hadden we zo’n 20 mm in de regenmeter, en wat belangrijker is: op het land. Ideale omstandigheden om plantgaten te maken voor de olijfboompjes! Grofweg de helft is inmiddels geplant.


Het maken van de plantgaten ging overigens niet zonder slag of stoot:


De zelf gestekte/gekweekte olijfboompjes zijn nu geplant, de komende week gaan we zo’n 350 olijfboompjes ophalen bij een kwekerij zo’n 200 km hier vandaan. Het is een kompleet andere soort olijven, alleen geschikt voor het persen van olie. Diversificatie heet zoiets: de helft van onze olijven worden tafelolijven, de andere helft olieolijven. Het klinkt eigenlijk wel simpel: 350 olijvenboompjes ophalen. Elk boompje heeft een kluit van 5 liter. Dat is nogal wat kilo’s: we gaan een aantal keer rijden, want ons bakkie gaat tot 1 ton!

Dan iets helemaal anders: Diegenen die mij goed kennen weten dat ik iets met muziek heb. Ik kan me eigenlijk alleen het Bryan Adams concert herinneren als muzikaal onderwerp in deze blog, maar muziek heeft steeds mijn interesse gehad, en ook hier in Zuid Afrika houdt ik me druk bezig met het downloaden van van alles en nog wat. Vorige maand was ik blij verrast bij het vinden van een nieuwe CD van één van mijn muzikale inspiratiebronnen van weleer: John Fogerty van Creedence Clearwater Revival heeft een CD uitgebracht onder de toepasselijke naam van ‘Revival’, die wat mij betreft de toets van kritiek kan weerstaan. Maar helemaal top is een nieuwe (dubbel) CD van The Eagles: Long Road Out Of Eden. Voor het eerst sinds 28 jaar een nieuwe studio-cd! Hij komt officieel uit op 1 november a.s., maar bij ons is hij al grijsgedraaid! We praten hier over mannen op respectabele leeftijd: misschien moet ik het plectrum en microfoon ook maar weer eens ter hand gaan nemen… Mijn cd-winkel: Stairway to Heaven.

Geen opmerkingen: