zondag, september 06, 2009

'Back to the Basics'

Het lijkt al weer zo lang geleden, maar vorige week om deze tijd zaten we nog 2000 km van huis! Afgelopen dinsdag laat in de middag waren we terug in Robertson, waar we Mallowdeen Gardens, inclusief personeel en veestapel in blakend gezonde toestand aantroffen, mede dankzij de goede zorgen van interim manager Leo, die we langs deze weg nogmaals willen bedanken voor de goede zorgen. Hetzelfde geldt uiteraard ook voor Sanja, voor het lenen van Leo! Vanmorgen hebben we de eerste ontbijtjes gemaakt: het nieuwe seizoen is begonnen.

Maar om even terug te komen op onze vakantie: ons reisdoel was zo ongeveer het meest oostelijke plekje van Zuid Afrika, vlak bij de grens met Mozambique. Back to the basics: weer terug de natuur in, ver van tv, krant en weet ik wat al nog niet meer. Morgen twee weken geleden vertrokken we met de auto naar Kaapstad, en vlogen vervolgens in een kleine 2 uur naar Durban. Daar (in de buurt: Umhlanga) hebben we overnacht, om de volgende dag naar ons 1e hoofddoel te rijden: het HluHluwe Wildpark, het oudste wildpark van Zuid Afrika. Hier verbleven we 3 nachten, midden in het park,

in comfortabele accommodatie,

waar tussen de huisjes kleiner wild gewoon rondliep. De dagen werden gevuld met 'game drives', door het park rijden, op zoek naar de wilde dieren. En die waren er volop:

Volop buffels,

Meer 'renosters' (neushoorns) als we ooit hebben gezien,

'Kameelperd en Vlakvark' (giraf en wild zwijn),

en leuke plekjes om gewoon weer eens tot het besef te komen hoeveel de natuur ons te bieden heeft.

Pikant detail hierbij is dat in ons huisje in het park werd ingebroken: op een morgen kwamen we uit bed om een familie apen aan te treffen op ons balkon:

die hadden de schuifdeur opengemaakt en al onze suikerzakjes weggehaald!

Van het Hluhluwe Wildpark is het slechts een uurtje rijden naar ons volgende doel: de St. Lucia Wetlands. Water en wouden, op de lijst van de UNESCO werelderfgoeden. Ook daar hebben we drie dagen rondgekeken en ons verbaasd over de natuur zoals we hem nog nooit gezien hadden.

Enerzijds was er de tropische kust met de warme Indische Oceaan,

anderzijds een estuarium en binnenmeer met indrukwekkende aantallen 'seekoeien' (nijlpaarden)

en krokodillen,

die wij daar tegenkwamen, niet alleen op tochten per boot, maar ook wandelend langs het water. De nijlpaarden zijn grazers, overdag liggen ze in het water om te herkauwen, 's nachts komen ze op het land om te grazen en je kan ze daar dan zomaar in het dorp tegenkomen! Na drie dagen St Lucia weer terug naar Durban gereden, daar overnacht, en vervolgens afgelopen dinsdag weer teruggevlogen naar Kaapstad.

En Leo is inmiddels al weer lang en breed in Helmond!