zaterdag, juni 07, 2014

Vakantie India: deel 3

Op 19 Mei arriveerden we dus in Delhi, de hoofdstad van India. Eigenlijk was het nooit onze bedoeling geweest om naar Delhi te gaan, maar reizen vanaf Agra naar onze volgende bestemming in Zuid India was alleen mogelijk via Delhi. En om een beetje fatsoenlijke vlucht te vinden moesten we een dag in Delhi blijven. Geen nood, volgens onze informatie was er daar een Hop on Hop off bus, zo'n bus die wij hier kennen in Kaapstad, die rijdt je langs alle toeristische trekpleisters, je kunt uitstappen waar je wilt, en omdat er constant door een aantal bussen rondgereden wordt kun je pak hem beet om het kwartier weer opstappen. Georganiseerde city tours vielen gelijk af: Delhi heeft ook een oud fort, maar dat kan niet tippen aan dat van Agra. Delhi heeft ook zijn Gate of India, maar wij sliepen in Mumbai tegenover de Gateway of India. Dat hadden we dus allemaal wel gezien. Bij het Toeristenbureau aangekomen werd al snel duidelijk dat de Delhi Hop on Hop off bus iets anders werkte: er vertrok er een om 10:00 uur en een om 15:00 uur. Het was toen 10:15, dus die optie viel  gelijk af. Achteraf misschien wel gelukkig: we besloten om een auto met chauffeur te huren (nogmaals, relatief heel goedkoop daar), en pikten een tweetal doelen uit: een tweetal tempels, maar dit keer moderne tempels:

De eerste stop was het Akshardham Tempel complex, een Hindu tempel, de grootste ter wereld, die pas vijf jaar oud was en prachtig om te zien met mooie tuinen. We waren er aan gewend geraakt dat er binnen in tempels niet gefotografeerd mag worden. Bij deze ging men nog een stukje verder: om op het terrein te komen moesten fototoestellen en mobieltjes ingeleverd worden.

Daarna door naar de Lotus tempel, die mooi leek op het plaatje maar een beetje tegenviel.

Toen besloten we ter plekke dat we eigenlijk wel uitgetempeld waren. We hebben ons naar een winkelcentrum(pje) laten brengen waar we lekker hebben gegeten en nog mooie/leuke souvenirs hebben gekocht.

21 Mei was weer reisdag: van New Delhi (noord India) naar Trivandrum (hoofdstad van de provincie Kerala, en vlak bij het zuidelijkste puntje van India) met een stop in Mumbai. Alles verliep goed maar je bent toch een dag kwijt. Aangekomen in ons hotel werden we hartelijk ontvangen (zoals in alle hotels) en onze kamer keek uit, zo tussen de palmen door op zee, mooi! Omgeving een beetje verkend en gegeten op het strand onder de kokosbomen.

22 Mei.(Rita) We wilden graag naar het olifanten opvangcentrum in de buurt. Deze (wilde) olifanten zijn jong de groep kwijtgeraakt, men probeert ze dan nog terug te brengen naar hun familie.  Dat lukt niet altijd dus zouden ze verhongeren en prooi zijn voor andere dieren. Dan worden ze meegenomen en blijven ze bij de rest van de kudde, wel in gevangenschap en aan een ketting. Niet leuk om te zien. Toch heb ik deze keer de kans gewaagd en een ritje op een olifantenrug gedaan wat super speciaal was!

23 Mei.
Vandaag hebben we de Kerala Backwaters gedaan.

Varen in een motorbootje door lagunes met prachtige natuur en heel veel mooie vogels die aan aan ons voorbij gingen, zo op het water. Tijdens de boottocht besloot onze fotocamera het voor gezien te houden. Gelukkig hadden we ons mobieltje bij ons, zodat we door konden fotograferen.

24 Mei.
Gisteren was weer reisdag (van Trivandrum naar Goa) en dat zou een zware dag worden met een tussenlanding en een overstap. We begonnen al lekker... met een uur vertraging... De tussenlanding verliep soepel, maar het leek erop dat we onze aansluiting zouden missen. Gelukkig door een goede service van Air India zijn we mooi door alle obstakels geloodst. We kwamen doodmoe in het hotel aan. Vlug een lapje door ons gezicht, wat eten, douchen en naar bed.

25 Mei.
Goa was dus onze laatste bestemming. Goa staat voor zon en stranden met wuivende kokosbomen. We kwamen daar terecht in een super de luxe strand resort, en de dagindeling werd daar gelijk op aangepast.

's Morgens uitslapen tot we uit ons eigen wakker worden, een luxe die we normaliter niet kennen, dan naar een uitgebreid ontbijt buffet, vervolgens naar het zwembad (temperatuur zo rond de 35 graden), rond een uur of twee naar een uitgebreid lunchbuffet, even terug naar de kamer om wat te rusten/lezen, om een uur of 4 weer naar het zwembad, om een uur of zes weer terug naar de kamer voor een langdurige opfrisbeurt, en dan om een uur of acht besluiten waar te gaan dineren, en meestal gebeurde dat op het strand. Die laatste dagen werden precies wat we in gedachten hadden: uitrusten en de accu weer opladen.

En op 28 Mei begonnen we aan de lange terugreis naar Zuid Afrika, om een kleine 28 uur later veilig en wel thuis te arriveren op Klaasvoogds.