maandag, oktober 11, 2004

De huisarts

We zijn momenteel o.a. bezig om onze verzekeringen te regelen. Met name voor de ziektekostenverzekering moeten er nogal wat formulieren ingevuld worden, en als je (zoals in mijn geval) medicijnen slikt, dan moet er een verklaring boven tafel komen welke medicatie je gebruikt, en waarvoor. En die verklaring moet opgesteld worden door een arts. Hoe vindt je hier een huisarts? Heel simpel, de verzekeringsagent die bij ons kwam, heeft een golf-maatje die arts is en 2 straten van ons vandaan zijn praktijk heeft. Een telefoontje, en we hadden een nieuwe huisarts. Vandaag ben ik voor het eerst naar hem gegaan, met m’n medisch dossier en mijn medicijndoosjes. Dat mijn medisch dossier in het Nederlands was, bleek helemaal geen probleem te zijn, en ook bevestigde de dokter (Dr. Visser) dat alle medicatie die ik gebruik ook in Zuid-Afrika beschikbaar is. Voor de verzekering moest hij ook wat algemene dingen opgeven, zoals lengte, gewicht, en bloeddruk. Zoals ik zelf al geconstateerd had was ik een aantal kilo’s afgevallen, en daarbij kwam nog het merkwaardige feit dat de weegschaal een afwijking had van 4 kilo (naar boven). Deze afwijking trad volgens de dokter alleen op bij keuringen voor verzekeringsmaatschappijen, dus met mijn (gecorrigeerd) gewicht zat het wel goed. Ook was ik spontaan 1 centimeter langer geworden, dit kwam waarschijnlijk omdat ik mijn schoenen niet uit hoefde te doen. Maar de grote verassing kwam bij het meten van de bloeddruk: die bleek 100/60 te zijn. Veel te laag dus. En juist die (te hoge) bloeddruk is mijn grootste probleem geweest de afgelopen jaren. Ik gebruik een 2-tal medicijnen om de bloeddruk omlaag te houden, en heb de instructie gekregen om met één van die twee onmiddellijk op te houden, anders ‘gaan ik omval’. Met name de warme zomertijd verlaagt de bloeddruk, en dat zou bij deze lage waarden kunnen lijden tot ‘black-outs’.
Het lijkt erop dat Afrika een heel positieve invloed heeft op mijn gezondheid, hoewel dit natuurlijk maar een momentopname is. Over 2 weken moet ik weer terug naar de huisarts, ik ben benieuwd. Hij gaat overigens ook nog een afspraak regelen met een neuroloog.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ja Ja een goede ziektekostenverzekering vinden is heel heel belangrijk. Daarnaast is niet het afsluiten het probleem maar een verzekering vinden die het belangrijk vindt dat een afspraak ook een afspraak is of doet wat ze beloven. Vind zo'n verzekering maar eens......
Helaas voor jullie maar het I.A.K. kun je niet vinden in Zuid Afrika. Dus succes, kijk goed naar voorwaarden !!!!

Liefs Henny

Anoniem zei

Hoi Wim en Rita,
Als straks de vakantiegangers weg blijven 'wat niet te hopen is'kunnen jullie altijd nog een Sanatorium beginnen, bloeddruk patienten genoeg in de familiekring en vriendenkring misschien ook wel.
Groetjes Angela.