zondag, januari 29, 2006

De Kaap in Vlammen

De hoge temperaturen van de afgelopen weken, aangevuld door een sterke wind, hebben eraan bijgedragen dat de kaap de afgelopen week werd geteisterd door een aantal grote bosbranden. Met name de brand op de Tafelberg heeft hier de afgelopen dagen de media beheerst. Er zijn helaas slachtoffers gevallen, maar inmiddels is de brand onder controle. De bosbranden zijn ons bespaard gebleven, wel hadden we te maken met de hoge temperaturen, en af en toe met sterke wind.

Afgelopen maandag kregen we dus weer nieuwe gasten. Het waren Elize en Arno, Zuid-Afrikaanse vrienden uit Langebaan aan de Westkust. In eerste instantie zouden ze één nacht blijven slapen, maar uiteindelijk zijn ze tot woensdag gebleven. Ik heb inmiddels weer een nieuwe pet aan moeten schaffen, die van excursieleider, en ben met ze op dinsdagmorgen gaan wandelen door de wijn- en boomgaarden van Klaas Voogds. ’s Avonds werden we getrakteerd op en typisch Zuid-Afrikaanse braai: snoek. Arno heeft een reputatie opgebouwd in het bereiden van deze vis op de barbecue. Snoek is hier overigens een zeevis, heeft helemaal niets te maken met zijn naamgenoot in Nederland.

Elize, Arno en de snoek

Dinsdagmorgen zijn we (Tonny, Huib, Elize, Arno, en ondergetekende) naar Dassieshoek gegaan, een natuurreservaat nét buiten Robertson. Het is daar heerlijk wandelen, wat hopelijk blijkt uit de volgende foto’s:

Huib, Arno en Tonny, voorafgegaan door Nonna, het hondje van Elize en Arno

De reisleider houdt uiteraard alles goed in de gaten

Groepsfoto bij een gigantisch bloeiende agave

Uiteraard gingen ondertussen de rietdekkers gewoon door en zijn de twee vakantiehuisjes bijna klaar, wat dakbedekking betreft.

De vakantiehuisjes vanaf onze ‘stoep’

Het mag duidelijk zijn dat de cannas het hier bijzonder naar hun zin hebben. Ze bloeien al maanden, en het gaat maar door..

Buiten het dak is er ook vooruitgang geboekt wat betreft het stukadoren van de buitenkant en het optrekken van de binnenmuren. Ook wordt er gewerkt aan de riolering.

Vooraanzicht

Achteraanzicht

Behalve de twee vakantiehuisjes komt er dus ook nog een z.g. ‘lapa’, een huisje waarin we het ontbijt voor onze gasten willen gaan bereiden, en serveren als het buiten te koud is. In dit huisje komt ook een binnenbraai/kaggel, toilet, en een kleedkamer en buitendouche voor zwembadgebruikers. Qua dakconstructie wijkt dit bouwsel een beetje af van de twee vakantiehuisjes, en daarom is het een beetje achtergebleven. Afgelopen week zou de kap aangebracht worden, maar de hijskraan was helaas ‘stukkend’. Met een beetje geluk komen de komende week de balken op hun plaats, en kan de rietdekker gewoon doorgaan.

De Lapa

Als we nog genoeg riet over hebben willen we ook nog één of twee grote rieten overkappingen maken waaronder men lekker in de schaduw kan zitten bij het zwembad. Ook zou het zomaar kunnen dat daar ergens ook nog een spa/whirlpool komt…
Het zwembad is overigens een object waar ik vrijelijk mijn Willie Wortel talenten op los kan laten. Eén van de problemen hier met zwembaden is dat ze geregeld bijgevuld moeten worden, voornamelijk vanwege verdamping. De oplossing die ik hiervoor bedacht heb is een spoelbak van een wc, geplaatst bij de zwembadpomp, op precies hetzelfde niveau als het water van het zwembad. Ook willen we het zwemseizoen verlengen (ons krijg je niet het zwembad in bij watertemperaturen onder de 26 graden) middels verwarming. Het is hier te doen gebruikelijk om dat te doen met van die zwarte besproeiingsslang uit te rollen over een zinken dak: dat werkt. Maar bij het zwembad hebben wij alleen ‘grasdakkies’, en daar leg je geen ontsierende zwarte slangen op. Wij denken aan een paar honderd meter zwarte besproeiingsslang (15mm) in beton rond het zwembad, waar zwembadwater doorheen gepompt wordt. De diepere gedachte hierbij is dat bestrating hier verschrikkelijk heet wordt, en als je er door slangen water laat lopen zal enerzijds het water warmer worden en anderzijds het loopoppervlak afkoelen. Eigenlijk het principe van vloerverwarming, maar dan andersom. Uiteraard ben ik heel benieuwd naar commentaar van mensen die meer ervaring als ik (dit geldt dus voor iedereen) hebben aangaande deze materie.

Onze boomgaard gaat ook goed, vinden we zelf. Ondanks het feit dat de boompjes vol in de (hier soms niet geringe) wind staan, groeit e.e.a voorspoedig. We willen binnenkort ook groenten gaan planten, zoals maïs en meloen.

De boomgaard

Vanmorgen zijn we nog maar eens terug gegaan naar Dassieshoek. Heerlijk een uur of drie gewandeld, en veel bloemen geplukt (voornamelijk protea-achtigen). De wind houdt zich ook redelijk koest, dus vanavond wordt het weer braaien en buiten zitten tot sluitingstijd.

Stekjes nemen, dat mag dus helemaal niet!

Nog even de laatste nieuwtjes wat betreft internettelefonie: gisteravond mochten we live beelden ontvangen van de eerste vrienden die Skype versie 2 gebruiken met een webcam. Het werkt! Gratis telefoneren, mét beeld! Ik ben gisteren ook op een webcam uitgeweest, maar die was niet voorradig in Robertson. Volgende week ga ik bestellen, en dan kunnen jullie, als jullie Skype 2 hebben, tegen onze (volgens zeggen asociaal bruine) gezichten aankijken onder het babbelen.

Anoniem zei

hallo Wim en Rita,dat fikkie is erg indrukwekkend, de vakantiehuisjes zijn ook geweldig leuk en jullie hebben het zo te zien erg naar jullie zin.hartelijke groeten Peter en Jeanne.