zondag, juli 08, 2007

Komkommertijd

Of de komkommers het momenteel goed doen hier, weet ik eigenlijk niet. Maar we hebben niet zo verschrikkelijk veel te melden. Het is hier nog steeds koud; wel hebben we inmiddels gasflessen voor ons nieuwe gasfornuis.
Volgens Zuid-Afrikaanse begrippen zijn we klaar bij het zwembad. Dat ‘volgens zuid-afrikaanse begrippen’ betekent eigenlijk dat je nog helemaal niet klaar bent, maar dat je net doet alsof je klaar bent. De rest komt wel. (Over ons inburgeringproces hoeft niemand zich zorgen te maken.)
Wat ons wel blijft verbazen is dat we steeds weer gasten krijgen. En dat in een periode waarin een aantal collega’s geen boekingen hebben of gewoon voor een paar maanden sluiten. Vrijdag op zaterdag hadden we een echtpaar uit Kaapstad, zaterdag op zondag hadden een echtpaar uit Paarl, vandaag een paar wat 2 dagen blijft, en voor maandag is er ook weer een boeking. Een intensief weekend voor de afdeling wassen / drogen / strijken!

Aangezien we het nu toch over gasten hebben, en we zitten met een gebrek aan ander nieuws, én vergeten zijn om foto’s te maken, gaan we over naar een paar statistieken.

We proberen een aantal zaken nauwkeurig in de gaten te houden, zaken zoals: wie zijn onze gasten, hoe komen ze bij ons terecht, en dat soort zaken.

We praten hier over de maanden oktober 2006 t/m juni 2007, de eerste 9 maanden dat we open waren.

Gedurende die periode hebben we 385 overnachtingen (1 persoon / 1 nacht) gehad. Dat resulteerde in een gemiddelde bezettingsgraad van 24%, met als uitschieters de maand februari met een bezettingsgraad van 49%, en de maand mei met een bezettingsgraad van 4 %. Even ter herinnering: wij hebben 6 bedden, dus maximaal kunnen wij per maand 180 (6 bedden x 30 nachten) overnachtingen hebben. En dan zouden we een bezettingsgraad van 100% hebben. Voor zover als we het nu kunnen bekijken spelen we ongeveer quitte bij een bezettingsgraad van 50%, dus we hebben nog een behoorlijke weg te gaan.

Wat valt er te melden over die 385 overnachtingen:

Algemeen:

  • De gemiddelde lengte van het verblijf was 2.1 dagen. Dit gegeven vinden wij héél belangrijk: wij mikken zeer beslist op gasten die langer als één nacht blijven;
  • 74% van de overnachtingen was inclusief ontbijt, 26% was zelfcatering.

Waar komen ze vandaan?

  • 48% Zuid Afrika
  • 24% Nederland
  • 8% Engeland
  • 7% Noorwegen
  • 4% Duitsland
  • 3% Zwitserland
  • 2% Frankrijk / Zweden
  • 1% U.S.A. / Australië / Nicaragua

Hoe zijn ze bij ons terecht gekomen?

  • internet: 31%
  • van horen zeggen: 28%
  • via collega’s die vol waren: 19%
  • onbekend / komen zomaar binnen rijden: 9%
  • terugkerende gasten: 8%
  • via touroperators: 5%

Dit soort gegevens zijn voor ons heel belangrijk om te besluiten hoe wij geld gaan uitgeven aan de marketing van Mallowdeen Gardens. Het lijkt voorlopig niet nodig om te adverteren in “Middenstandsbelangen”, het plaatselijke weekblad van Geldrop, onze voormalige woonplaats. We hebben inmiddels vanuit Geldrop al bezoek gehad van:
- een voormalig hoofd van school,
- iemand die iets in verzekeringen deed (oftewel uitkijken!)
- een voormalig slager
Daar voegen we volgend jaar nog aan toe: een voormalig juwelier uit de Kerkstraat, die hier een week komt rondkijken. Volgens mij heeft mijn jongste zus daar nog een tijd gewerkt, maar ik weet het niet helemaal zeker.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Ha, welke van Lieshout komt er dan bij jullie.
Angela

Wim en Rita van de Sande zei

Gé van Lieshout. We hebben hem inmiddels een paar keer aan de telefoon gehad, maar kunnen ons er nog geen gezicht bij voorstellen.

Anoniem zei

Hoi, Ge is n jongere broer van Ko en Ko was de juwelier.
Ko woonde achter de winkel en daar heb ik gewerkt en Ge woonde toen der tijd boven de winkel.
Weten jullie wel dat we t nu over ruim 40 jaar geleden hebben.
Toen ik daar begon kreeg ik voor de hele zaterdag werken 7,50gld toen Ko hoorde dat ik het geld thuis af moest geven gaf hij me 5.00 extra en die waren dan voor mij zelf maar dat durfde ik niet zelf te houden dus gaf ik dat toch weer aan ons moeder.Wij zijn te eerlijk opgevoed!
Ge was toen n mooie vent, maar die is intussen ook 40 jaar ouder dus ik weet t niet!!!
gr. Angela.

Anoniem zei

ook schiet me nu te binnen dat hij n hond had en die liet hij uit in t Vossenhol.