zondag, juli 15, 2007

Wederom een betrekkelijk rustige week gehad. ’s Nachts koud, bijna elke morgen was het grasveld wit van rijp, maar ’s middags zitten we lekker in het zonnetje onze boterhammen op te eten. De hele week nog geen zuchtje wind en geen wolkje aan de lucht gehad.

Voor dit weekend hadden we in eerste instantie één boeking, en dat was er een die weliswaar gratis was, maar we waren er toch blij mee.
Wat is het geval: we komen bij OAD in de reisgids, en iemand van de organisatie die de belangen van OAD hier in Zuid Afrika vertegenwoordigt, kwam eens poolshoogte nemen. We hebben namelijk een pakket samengesteld wat bestaat uit:

• 2 overnachtingen bij ons;
  • de entree kosten voor een bezoek aan Soekershof;
  • een “Gourmet BBQ pakket”.

En deze aanbieding komt in een OAD reisgids die ergens in december uitkomt. Persoonlijk (Wim) vindt ik dit soort aanbiedingen allerbelabberdst, als wij zelf op vakantie gaan zoeken wij zelf wel uit waar we naar toe willen gaan, maar het schijnt dat je meer en meer westerse toeristen alles voor moet kauwen. De reden dat wij met OAD in zee gegaan zijn:

1. Zij bereiken de Nederlandse markt, en wij hebben buitenlandse markten nodig om door de week gasten te krijgen;
  2. Zij zijn bereid om ons voor twee nachten aan te bieden. De meeste touroperators laten hun klanten elke nacht ergens anders slapen. Wij denken dat dat fout is en wensen daar absoluut niet aan mee te doen. Niet alleen omdat het voor ons relatief veel werk meebrengt om gasten voor één nacht te hebben, maar omdat je dan alleen op reis bent, en weinig meekrijgt. Simpelweg komt het er op neer: dát lijkt me een interessante plek, dan moet je zorgen dat je er daags van tevoren bent, en pas de volgende dag vertrekt. Maar dat is natuurlijk nogal persoonlijk.

Die bewuste vertegenwoordigster van AAA-Travel, die de OAD belangen hier behartigt zou dus gisteren komen, om te kijken hoe het er hier uitziet, en vandaag bij Soekershof gaan kijken. Afgelopen donderdag kregen we een telefoontje van AAA-Travel, of we nog meer ruimte hadden. Om een lang verhaal kort te maken hebben we één van de twee cottages ingericht met twee eenpersoons bedden, de andere gewoon met een tweepersoons bed. En wie hadden we gisteravond te gast: Behalve de Zuid-Afrikaanse
vertegenwoordiger van AAA-travel was daar haar vriend, die uit Etten-Leur komt, en sinds een jaar een guesthouse heeft in Pretoria. En die bracht mee een bevriend stel, hij kwam uit Bergeik, zij uit Lommel, en ze wonen nu in Lommel. Dus we hebben weer verschrikkelijk plat Brabants gepraat, en dat is lekker, zoals ze dat hier noemen. Ook vandaag hebben we weer gasten. En die willen morgen om 8 uur ontbijt. Bij ons loopt morgenvroeg de wekker om 06:10 af, net zoals vandaag