maandag, april 07, 2008

Nieuwe gasten gearriveerd!

Gisteravond laat (eigenlijk moet ik zeggen: vanmorgen heel vroeg) arriveerden de nieuwe gasten veilig en wel bij ons. De vliegreis was heel voorspoedig verlopen, maar de autorit naar Robertson leverde nog een aantal spannende momenten op: ergens tussen Worcester en Robertson, in the middle of nowhere, kregen we een lekke band. Nu is een band verwisselen normaal gesproken niet zo’n groot probleem, maar in het donker (het was een maanloze nacht) op de tast wordt e.e.a. toch iets gecompliceerder. Gelukkig stopte er al snel een vrachtauto achter ons. Grote lampen erop, de chauffeur en bijrijder namen mij al het gereedschap uit handen en vijf minuten later waren we weer aan het rijden.

De dames hebben goed geslapen, zo goed dat ze gelijk kennis maakten met het fenomeen ‘beurtkrag’ (stroomonderbreking op toerbeurt), wat wij hier momenteel ervaren. Op maandag, woensdag en vrijdag krijgt Robertson en omstreken van 10:00 tot 12:30 geen stroom. En geen stroom betekent bij ons (en iedereen hier buiten de bebouwde kom) geen water, omdat we zelf onze pompinstallaties hebben. Dit hele ‘beurtkrag’-verhaal is natuurlijk lastig, maar het is ook interessant om te zien hoe de gemeenschap hier op reageert en mee omgaat. Een paar voorbeelden:

  • Ik hoest al een week of zo, en het wil maar niet over gaan. Vanmorgen was ik doodziek, Rita belde de dokter, en om 10:00 kon ik terecht. Om 10:05 zat ik in de onderzoekkamer, met een thermometer in mijn mond, en toen ging dus het licht uit. Maar de thermometer gaf bij het raam aan dat ik geen koorts had. Overigens wel een keelontsteking. Onze huisarts heeft zich voorgenomen om een herlaadbare zaklamp aan te schaffen.
  • Met het recept van de dokter naar de apotheek. Daar stond naast de voordeur een generator herrie te maken, maar hij zorgde er wel voor dat er een aantal lampen in de winkel brandden, en dat het computersysteem bleef werken. Na het betalen van een eigen bijdrage van R 5 (voor euro’s: delen door 12,3) kon ik het pand verlaten met mijn hoestdrankje en een antibiotica kuurtje.
  • De kapotte band (hij was echt helemaal aan flarden) moest vervangen worden, voor ik naar de dokter ging had ik hem afgeleverd bij de bandencentrale, en een uur later kon ik hem weer oppikken. Het vervangen van de band bleek geen enkel probleem te zijn geweest (pneumatisch), maar ze hebben hem niet uit kunnen balanceren, omdat er geen elektriciteit was. De band zit inmiddels wel onder de auto, maar we moeten er nog mee terug om hem alsnog te laten balanceren.
  • Betalen met een kaartje lukt nergens tijdens zo’n stroomonderbreking, dus moest er contant geld getrokken worden. Onze bank (NedBank) sluit gewoon de hele tent tijdens een stroomonderbreking, maar gelukkig kon ik bij concurrent First National Bank wel terecht om geld te trekken.

Morgen is het schoonmoeders verjaardag, daar gaan we nog uitgebreid op terugkijken!

Geen opmerkingen: