De tijd vliegt, zeker als je bezig bent. En we zijn behoorlijk bezig geweest, een beetje érg veel eigenlijk. Februari is achteraf gezien een goeie maand voor ons geweest qua inkomsten, de beste Februari tot nu toe. En dat terwijl we steeds meer negatieve geluiden uit de hele accommodatiesector krijgen over het wegblijven van toeristen. Wij klagen niet, integendeel zelfs. Vergeleken met vorig jaar doen we het vanaf het begin van het seizoen (1 September) tot nu toe ongeveer 15% beter als vorig seizoen. Wél is er een duidelijk verschil hoe de boekingen binnenkomen: vorig seizoen en dit seizoen t/m Januari werd alles (soms) ver van tevoren geboekt. In Februari is dat duidelijk veranderd: precies 1 maand geleden zag de boekingsagenda van Februari er redelijk desastreus uit, maar daar zijn gelukkig veel boekingen bijgekomen, veelal toeristen die al in Zuid Afrika waren. Zoals het er nu naar uitziet wordt Maart een rustige maand, maar misschien gaat het wel hetzelfde als in de afgelopen maand. We wachten maar af.
Wel brengt het allemaal redelijk wat stress mee: op elk moment van de dag kan er iemand achterom komen rijden voor accommodatie, en dan moeten we natuurlijk alles op orde hebben. Zo ook afgelopen weekend: vrijdag nacht hadden we één cottage en het appartement bezet, zaterdag was er geen boeking voor de cottages. Één van de meisjes zou zaterdag komen werken om mee te helpen: de afwas van het ontbijt doen, de dagelijkse schoonmaak van het appartement, en het schoonmaken van de cottage die vrij kwam. Helaas daagde er niemand op… En dan kijken we mekaar een keer aan en dan gaan we zelf aan de gang. Twee uur nadat we klaar waren reden er twee auto’s achterom. Afgelopen nacht zaten we weer helemaal vol, maar je moet er wél iets voor doen!
Personeel blijft een rode draad door ons leven hier. Nu hebben we weer een ander probleem, en een groot probleem. Heeft alles te maken met de fooienpot. Even ter verduidelijking: gasten laten vaak fooien achter voor het personeel. Wij hebben er sinds dag 1 een gewoonte van gemaakt dat fooien in een pot gaan, en gedeeld worden onder het complete personeel. Ook de tuinmannen dragen bij tot de tevredenheid van gasten, denken wij. Er staat een fooienpot op het kantoor, waar gasten afrekenen met credit cards. Voor de gasten die contant betalen, staat er nog een fooienpot in de ontbijtkamer. Een week of drie geleden was ik erbij toen gasten 2 briefjes in diezelfde fooienpot stopten. Op het einde van de week, als we de pot leeghalen, was hij al leeg. We begonnen te twijfelen of we hem zelf al eerder leeg gehaald hadden, en toen hebben we er een briefje van 20 Rand ingestopt. En jawel hoor, een week later was de pot wéér leeg. Rita en ik waren er helemaal kapot van, we hebben een dief onder ons personeel! En hij/zij steelt niet van ons, maar van collega’s: de fooien worden alleen maar onder het personeel verdeeld. We weten niet wie, alhoewel Elsie en Mollie de twee meisjes zijn die dagelijks in de ontbijtkamer komen, is die ruimte overdag gewoon open als er gasten zijn, en dat is de afgelopen weken het geval geweest. Ook komen tuinmannen er zo nu en dan om kachelhout aan te vullen. We hebben wel een vermoeden, maar dat mogen we niet uitspreken omdat het niet gebaseerd is op feiten. Vorige week maandag het personeel bij elkaar geroepen en op de hoogte gesteld van wat we vastgesteld hadden, hoe teleurgesteld we waren, en de dief een week de gelegenheid gegeven om het gestolen geld terug in de fooienpot te stoppen. Dat is helaas niet gebeurd, morgen begint voor ons de week met een moeilijke personeelsvergadering.
Dan zijn we druk geweest met het helemaal vernieuwen van onze website www.mallowdeen.com. Afgelopen week is hij in de lucht gegaan, we hebben geprobeerd om hem er wat frisser en vrolijker uit te laten zien. Zo hebben we zoveel mogelijk gebruik gemaakt van eigen fotomateriaal, en van foto’s die gasten ons toestuurden. Ook zijn we afgestapt van zoveel mogelijk vertalingen: statistieken wezen uit dat eigenlijk alleen de Nederlandse en Engelse pagina’s werden bezocht. Daarom hebben we ons deze keer beperkt tot deze twee talen. Diegenen die bijgedragen hebben tot bij de Duitse, Franse en Spaanse versie van onze vorige website: nogmaals hartelijk bedankt! Overigens ondergaat de nieuwe website de komende weken nog wel een paar aanpassingen: de eerste taalfouten zijn al gesignaleerd, we zoeken nog een paar betere foto’s, en zijn bezig met een technische verbeteringen (zoals integratie met Google Maps).
Er was druk op de ketel om die nieuwe website te lanceren, omdat we helemaal klaar waren om het fietsenplan wereldkundig te maken: de brochures waren klaar, en daarin verwezen we voor verder info wél naar onze website. Afgelopen vrijdag zijn de e-mails eruit gegaan naar allerlei toeristische organisaties om aan te kondigen dat je bij ons een fiets kan huren. Mijn dagelijkse takenpakket is inmiddels uitgebreid met het ’s morgens naar buiten brengen van twee fietsen, en ze ’s avonds weer binnen zetten.
Tonnie en Huib zijn inmiddels al weer een dag of tien terug van hun rondreis. Mochten er lezers zijn die zich zorgen maken of het wel goed gaat met ze in het verre Zuid Afrika:
hoeft niet.
Februari was een prachtige maand wat het weer betreft, en een jaarlijks terugkerende consequentie is wijdverspreide bosbranden. Deze keer kreeg o.a. het gebied rond Somerset West het zwaar te verduren. Astrid en Jan hebben bange momenten gekend en zijn tijdelijk geëvacueerd geweest. Gelukkig is alles redelijk goed afgelopen.
Hier genieten we zoveel mogelijk van de mooie (na)zomer.
zondag, maart 01, 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten